نوشته های یک مهندس عمران

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

حتما شما هم دوست دارید به عنوان یک مهندس عمران بدانید که چگونه باید متوجه شد که به چه میزانی باید میلگرد در فونداسیون بگذاریم و البته چند میلگرد بگذاریم؟!
خب باید بگویم امروز برای اولین بار در وب فارسی قصد داریم کاملا میلگرد گذاری فونداسیون را شرح دهیم. 

به عکس زیر دقت کنید تا جزئیات آن را برای شما شرح دهم.

 

آرماتور بندی فونداسیون

 

عکس بالا یک پلان ساده فونداسیون را نشان می دهد که قسمت های هاشور خورده در این پلانرا باکس یا گلدانی می گوییم که در واقع حفر نشده اند و قسمت های باقی مانده را نوار می گوییم که دقیقا به صورت چاله هستند. اعداد 80 که در پلان مشاهده می کنید عرض نوار ها را نشان می دهد و هدد -30 تراز روی فونداسیون را نشان می دهد.

خب تا اینجای کار که چیز خاصی نبود و تنها یک نقشه ساده بود اما شما به عنوان طراح یک سازه باید تصور کنید که پلان سازه از یک جایی برش می خورد و شما میلگرد ها را مشاهده می کنید این میلگرد ها چه سایزی دارند؟ فاصله این میلگرد ها به چه صورتی است؟ به شکل زیر دقت کنید.

 

 

در این تصویر می خواهیم مشخصات میلگرد گذاری فونداسیون را استخراج کنیم اما یک سطح با ارتفاع 10 سانتی متر می بینید که ضخامت بتن مگر را نشان می دهد و عددبعدی یعنی 55 عمق فونداسیون را نشان می دهد. اما دایره های بنفش رنگ (که خودم با ابزار ها پر رنگ کردم تا شما بهتر مشاهده کنید) میلگرد های طولی هستند که اندازه  آن را روبروی آنها نوشته است  که بیان کرده اند 4 تا میلگرد با قطر 16 برای نوار هایی که عرض آن 80 سانت است اما خط سفیدی که دور تا دور میلگرد های طولی است را میلگرد عرضی یا خاموت می گویند . مشخصات میلگرد عرضی به این صورت است که بیان کرده اند میلگرد با قطر 16 به فاصله 35 سانت از هم

دقیقا همین موضوع برای میلگرد های تقویتی فونداسیون هم وجود دارد اما به یاد داشته باشید این اعداد و ارقام حدسیات نیستند بلکه شما باید محاسبه میلگرد فونداسیون را جدی بگیرید.

 

منبع:

آپارات

  • زینب ساداتی
  • ۰
  • ۰

سلام

می خواهم در مورد پکیج آموزشی متره و برآورد با شما صحبت کنم . به نظر شما یک پک خوب چه ویژگی هایی دارد؟ من فکر میکنم باید چندین ویژگی را داشته باشد:

1- مناسب باشد

2- مدرس خوبی داشته باشد

3- مباحث اجرایی را به صورت کامل بیان کند

4- مباحث تئوری را با توجه به تجربه خود بیان کند

5- شما را ساپورت علمی و فنی کنند

 

خب من با توجه با این ویژگی هایی که بیان کردم قصد دارم دو سایت را به شما معرفی کنم اولین سایت همیار مترور هست که تخصصی در حوزه متره و برآرد کار میکنند و انصافا مجموعه کارآمد و خوبی است اما پکج آموزشی متره و برآورد سبزسازه با تدریس مهندس امیری هم بسیار خوب و کارآمد است.

بچه ها من هیچکدوم ازین پک ها رو توصیه نمیکنم اما مهندس امیری گفتگویی داشتند با دانشگاه شریف که فوق العاده خوب و کارآمد بود و نشان دهنده میزان تجربه ایشان بود.

اگر کسی پک بهتری سراغ داره حتما با دلیل بیان کنه و یا مثلا تجربه شخصیش رو بگه هممون استفاده کنیم.

  • زینب ساداتی
  • ۰
  • ۰

دیتیل سقف تیرچه بلوک

حتما شما هم جزئیات اجرایی زیادی در رابطه با سقف های تیرچه بلوک خوانده اید اما این جزئیات اجرایی در چه جایی کاربرد دارد؟ چه کسی از این جزئیات اجرایی استفاده می کند؟ طراح ساختمان؟ 

بله دقیقا این توصیه های مقررات ملی ساختمان دقیقا برای طراح ساختمان کارآمد است. شما به عنوان یک طراح سازه باید بدانید که عرض تیرچه‌ ها باید به چه میزان باشد؟ ضخامت بتن پاشنه چقد باشد؟ فاصله میلگردهای عرضی متوالی به چه صورت باشد؟ 

خب فرض کنید تمام توصیه هایی که در آیین نامه ها و مقررات ملی ساختمان شده است را می داند این توصیه ها را در چه زمانی به کار میگیرد؟ 

این توصیه ها علاوه بر اینکه در زمان طراحی کارآمد است در زمان تهیه نقشه های اجرایی هم خیلی به دردتان خواهد خورد برای دانلود رایگان دیتیل سقف تیرچه بلوک همین الان کلیک کنید.

شما به عنوان یک مهندس عمران باید حتما رسم این دیتیل ها را قبل از اینکه وارد حوزه طراحی شوید آموزش ببینید البته باید بگویم که اکثر مهندسین عمران بعد از اینکه مهر طراحی خود را گرفتن این کار را نمیکنند و کار را برون سپاری میکنند پس شما حتی در شرایطی که دانشجو باشید هم می توانید با تهیه دیتیل های اجرایی کسب درآمد کنید.

 

موفق باشید.

  • زینب ساداتی
  • ۰
  • ۰

سلام
امروز می خواهیم در مورد چاله و چاهک آسانسور صحبت کنیم. بچه ها شما می دونید که چاله و چاهک آسانسور متفاوت است؟ این دو اصلاح رو اشتباه به کار نبرید بریم تا اول با این اصطلاحات آشنا شویم.

 

چاهک یا چاله آسانسور

چاه آسانسور فضایی است که به‌ صورت یک تونل عمودی از پائین ترین سطح ساختمان (پی) تا سطح بام آخرین طبقه ساختمان و تا اتاقی در بالای ساختمان به نام موتورخانه (محل موتوری که آسانسور را به حرکت در می‌آورد) ادامه دارد و کابین آسانسور و سایر متعلقات آن در این مکان حرکت می نماید.

چاهک آسانسور همان چاله پایین آسانسور می‌باشد که در پی ساختمان اجرا می‌شود. در واقع چاهک، بخشی از چاه آسانسور است. چاهک آسانسور جهت تأمین فضای جان‌ پناه برای سرویس‌ کاران و نصب برخی تجهیزات از قبیل ضربه‌ گیر یا بافر و… در پی اجرا می‌ شود.

 

چاهک یا چاله آسانسور در فونداسیون

بچه ها این چاهک  و چاله آسانسور در فونداسیون یک ابعاد خاصی دارد که من به صورت کلی به شما میگم چجوری این ابعاد رو به دست بیارید اما فکر میکنم برای اطلاعات بیشتر در مورد چاله آسانسور در فونداسیون باید روی همین کلمه کلیک کنید.

برای ابعاد چاه، می‌توانیم همان ابعاد داخل کابین را حدوداً 20 سانتی‌ متر از هر طرف افزایش دهیم. برای به دست آوردن ابعاد چاهک هم، می‌توانیم حدوداً  10 سانتی‌متر به ابعاد چاه اضافه کنیم (ابعاد اجرایی) تا نیرو های اجرایی و نصابان آسانسور، فضای کافی برای اجرای آرماتور های جانبی چاهک را داشته باشند. البته دقت کنید که در نهایت، ابعاد چاهک باید تقریباً به همان ابعاد چاه باشد.

 

اما سوال اینجاست که ابعاد کابین چقدر است؟

 

 

برای تعیین ابعاد آسانسور، باید مساحت مفید کابین آسانسور را طبق ظرفیت (تعداد مسافران مجاز یا جرم مجاز برحسب کیلوگرم) و سرعت آسانسور تعیین کنیم. با استفاده از جداول 15-2-2-2-1 -الف و 15-2-2-2-1-ب مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان می‌توانیم حداقل و حداکثر ابعاد کابین را به دست آوریم.

برای جلوگیری از اضافه‌ بار (بار بیش از ظرفیت آسانسور)، مساحت کابین باید محدود شود که بدین منظور، جدول زیر حداکثر فضای کابین برای ظرفیت‌ های مختلف را در اختیار ما قرار می‌دهد:

 

 

 

 

ظرفیت ۱۰۰ کیلوگرم برای آسانسور یک‌ نفره و ۱۸۰ کیلو گرم برای آسانسور ۲ نفره در نظر گرفته‌ شده است.

از طرفی یک حداقل مساحت کابین آسانسور نیز باید در نظر گرفت، تا مسافران داخل کابین، احساس بهتری داشته باشند. حداقل مساحت کابین، متناسب با تعداد نفرات، به شرح جدول زیر است:

 

 

 

مساحت مفید نهایی کابین، عددی بین دو مقدار به‌ دست‌ آمده از جداول فوق در نظر می‌گیریم و سپس طبق آن، می‌ توانیم ابعادی برای داخل کابین به دست آوریم. لازم به ذکر است که تعیین تعداد و ظرفیت و ابعاد آسانسور بر عهده مهندس معمار می‌باشد.

 

 

 

 

  • زینب ساداتی
  • ۰
  • ۰

سلام در این پست قصد دارم یکی از بهترین مطالبی که تا بحال مطالعه کرده ام را با شما به اشتراک بگذارم پیشنهاد می کنم حتما آن را ببینید.

نحوه محاسبه میلگردهای فونداسیون

بر اساس بند 9-21-2-1-1 از مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، در تمامی قطعات بتن آرمه نیرو های کششی یا فشاری موجود در میلگردها در هر مقطع باید به وسیله مهار میلگرد ها در دو سمت آن مقطع به بتن منتقل گردد. مهار میلگرد ها در بتن به یکی از سه روش زیر یا ترکیبی از آن ها امکان پذیر است:

  1. پیوستگی موجود بین بتن و آرماتور در سطح جانبی آرماتور
  2. ایجاد قلاب استاندارد در انتهای میلگرد
  3. به کارگیری وسایل مکانیکی در طول میلگرد.

روش اول و دوم به دلیل اهمیت و کاربرد بیشتر در این بخش توضیح داده خواهد شد.

روش اول- پیوستگی موجود بین بتن و آرماتور در سطح جانبی آرماتور

در این روش با استفاده از فرمول زیر که از آیین نامه بتن آمریکا استخراج شده است، طول گیرایی میلگردهای کششی را به دست می آوریم. سپس طول به دست آمده را در هر سمت میلگرد محاسباتی اضافه می کنیم. به این طریق طول عملی میلگرد پی محاسبه خواهد شد.

 

 

فرمول طول مهاری آرماتور

 

رابطه فوق کلیه پارامترهای دخیل در محاسبه طول مهاری را در نظر گرفته است و از این نظر رابطه دقیقی است.

Cd:  ضریب فاصله میلگردها از یکدیگر و از رویه قطعه، برابر با کوچکترین مقدار فاصله مرکز میلگرد از نزدیک ترین رویه بتن و نصف فاصله مرکز تا مرکز میلگردهایی است که در یک محل قطع یا وصله می شوند. تصویر زیر مطلب را روشن تر می کند.

 

 

 

 

Ktr:  این ضریب اثر میلگردهای عرضی را در طول مهاری بیان می کند. چون در پی عموماً از آرماتور عرضی استفاده نمی شود. مقدار این ضریب در محاسبه طول مهار میلگردهای پی، صفر خواهد بود.

Ψt: ضریب موقعیت میلگردها، برای میلگردهایی که حداقل 300 میلی متر بتن تازه در زیر آنها ریخته می شود برابر 1.3 می باشد. درواقع در میلگردهای لایه فوقانی پی این ضریب 1.3 و برای میلگردهای تحتانی یک خواهد بود.

Ψs: ضریب قطر میلگرد که برای میلگردهای با قطر کمتر یا مساوی 20 میلی متر برابر با 0.8 و برای میلگردهای با قطر بیش از 20 میلی متر برابر با یک است.

Ψe: ضریب اندود میلگرد که برای میلگردهایی که اندود اپوکسی نشده اند برابر با یک است. برای حالات دیگر می توان از جدول زیر استفاده نمود.

 

 

 

 در رابطه ارائه شده باید مقاومت کششی فولاد و بتن برحسب واحدهای آمریکایی (psi) وارد شوند. در صورتی که بخواهیم از واحد مگاپاسکال استفاده کنیم باید به جای کسر  3/40، از کسر  1/1.1، استفاده شود.

 رابطه مشابه ای نیز از سوی مبحث نهم مقررات ملی بیان شده که تفاوت خاصی در نتایج به دست آمده از دو آیین نامه وجود ندارد. دلیل استفاده از آیین نامه آمریکا در این مقاله آشنایی هرچه بیشتر مخاطب با آیین نامه های بین المللی می باشد.

روش دوم- ایجاد قلاب استاندارد در انتهای میلگرد

گاهاً ممکن است فضای کافی برای تامین طول مهار مستقیم میلگرد وجود نداشته باشد. به طور مثال در کناره های پی چنین مشکلی وجود دارد.

در چنین شرایطی به سراغ ایجاد قلاب در انتهای میلگرد می رویم. فرم رایج برای قلاب، عموماً 90 درجه است.

 

 

  • زینب ساداتی
  • ۰
  • ۰

نقشه خوانی ساختمان جزو اولین کار هایی هست که یک مهندس عمران باید آن را یاد داشته باشد که قطعا شما نیازی به آموزش نقشه خوانی ساختمان ندارید اما من یک سوال دارم اگر شما به عنوان محاسب سازه بخواهید نقشه معماری را تغییر دهید مجاز هستید؟ می توانید ستون گذاری معمار را تغییر دهید؟

شما به عنوان یک مهندس محاسب باید چند کنترل را انجام دهید:

1- سایت پلان را کنترل کند

2-پلان طبقات ساختمان

3- کنترل نقشه برش ساختمان

4-کنترل نقشه نما ساختمان

مهندس محاسب در طی همین مراحل می توانید نقشه را کمی تغییر دهد اما چقد؟ پیشنهاد می کنم حتما به مقاله آموزش نقشه خوانی ساختمان سبزسازه سر بزنید و ویدئو های موجود در این صفحه را مشاهده کنید خیلی خوب این موضوع را باز کرده اند.

من قصد داشتم تلنگری بزنم و سعی کنم همین جا ویدئو را منتشر کنم که متاسفانه به درستی بارگذاری نمیشد. 

موفق باشید.

 

منبع:

مهندس تازه کار

  • زینب ساداتی
  • ۰
  • ۰

تابحال فکر کردید اینقدر سایت عمرانی هست باید چجوری از ما بین این سایت ها بهترین هاش رو انتخاب کنم؟

توی این مقاله می خواهم در مورد بهترین ها صحبت کنم. از بهترین های عمران امروز صحبت خواهیم کرد.

 

مباحث مقررات ملی ساختمان

خب باید بگم اگر دنبال دانلود فایل های نظام مهندسی هستید حتما به سایت اصلی نظام مهندسی سر بزنید اونجا می تونید تمام فایل ها رو به صورت رایگان و مطابق آخرین نسخه تهیه کنید اما خب من زمانی که این پیشنهاد رو به دوستانم میدم میگن نمیشه پیداش کرد خیلی سخته باید بگم میخوام راهکار بهتون نشون بدم. من الان مبحث ششم مقررات ملی ساختمان رو دانلود کردم شما هم بزنید روی لینک و دقت کنید جایی که نوشته شده 6 رو عوض کنید و بزنید 10 ، مبحث دهم مقررات ملی ساختمان براتون باز شد؟ عالیه یکی از آدرس ها رو برای خودتون ذخیره کنید و مابقی رو به همین شکل پیدا کنید.

 

اجرای سازه

در مورد اجرای سازه نمیتونم خیلی راحت نظر بدم اما نکات اجرایی خیلی خوبی رو توی سایت کارگشا دیدم البته خدمات خوبی هم ارائه میدن، از اجرای کابینت و کفسازی بگیر تا خدمات محوطه سازی، بچه ها فکر میکنم قصد داره کارگشا که توی همه شهر ها فعالیت کنه حالا تا چند وقت دیگه مشخص میشه.

 

آموزش عمران

خب به جرات میتونم بگم بهترین و آنلاین ترین آموزش های عمران رو توی سایت سبزسازه دیدم  همیشه آموزش هاشون به روز هست و تخفیف های خوبی هم میدن. از کنترل سازه و نقشه خوانی بگیرید تا طراحی عملکردی توی سایتشون پیدا میشه. البته مطالب علمی رایگان زیادی هم میتونید بخونید.

 

 

بچه ها اگر فکر میکنید سایت های دیگه برای شما خیلی مفید بودن همین جا اعلام کنید البته با دلیل بگید تا بقیه هم ازش استفاده کنند.

  • زینب ساداتی