نوشته های یک مهندس عمران

  • ۰
  • ۰

حتما شما هم دوست دارید به عنوان یک مهندس عمران بدانید که چگونه باید متوجه شد که به چه میزانی باید میلگرد در فونداسیون بگذاریم و البته چند میلگرد بگذاریم؟!
خب باید بگویم امروز برای اولین بار در وب فارسی قصد داریم کاملا میلگرد گذاری فونداسیون را شرح دهیم. 

به عکس زیر دقت کنید تا جزئیات آن را برای شما شرح دهم.

 

آرماتور بندی فونداسیون

 

عکس بالا یک پلان ساده فونداسیون را نشان می دهد که قسمت های هاشور خورده در این پلانرا باکس یا گلدانی می گوییم که در واقع حفر نشده اند و قسمت های باقی مانده را نوار می گوییم که دقیقا به صورت چاله هستند. اعداد 80 که در پلان مشاهده می کنید عرض نوار ها را نشان می دهد و هدد -30 تراز روی فونداسیون را نشان می دهد.

خب تا اینجای کار که چیز خاصی نبود و تنها یک نقشه ساده بود اما شما به عنوان طراح یک سازه باید تصور کنید که پلان سازه از یک جایی برش می خورد و شما میلگرد ها را مشاهده می کنید این میلگرد ها چه سایزی دارند؟ فاصله این میلگرد ها به چه صورتی است؟ به شکل زیر دقت کنید.

 

 

در این تصویر می خواهیم مشخصات میلگرد گذاری فونداسیون را استخراج کنیم اما یک سطح با ارتفاع 10 سانتی متر می بینید که ضخامت بتن مگر را نشان می دهد و عددبعدی یعنی 55 عمق فونداسیون را نشان می دهد. اما دایره های بنفش رنگ (که خودم با ابزار ها پر رنگ کردم تا شما بهتر مشاهده کنید) میلگرد های طولی هستند که اندازه  آن را روبروی آنها نوشته است  که بیان کرده اند 4 تا میلگرد با قطر 16 برای نوار هایی که عرض آن 80 سانت است اما خط سفیدی که دور تا دور میلگرد های طولی است را میلگرد عرضی یا خاموت می گویند . مشخصات میلگرد عرضی به این صورت است که بیان کرده اند میلگرد با قطر 16 به فاصله 35 سانت از هم

دقیقا همین موضوع برای میلگرد های تقویتی فونداسیون هم وجود دارد اما به یاد داشته باشید این اعداد و ارقام حدسیات نیستند بلکه شما باید محاسبه میلگرد فونداسیون را جدی بگیرید.

 

منبع:

آپارات

  • ۹۹/۰۲/۲۸
  • زینب ساداتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی