نوشته های یک مهندس عمران

  • ۰
  • ۰

برش پانچ نوعی شکست در دال های بتنی است که به دلیل بارهای متمرکز درست می شوند و اینکه اصولا در قسمت اتصال ستون به پای دال ها یا فونداسیون این برش ها ایجاد می شوند

 برای کنترل این برش چه باید کرد؟

برای کنترل آن می‌توان موارد زیر را رعایت نمود :

۱- از مقاومت بتن سازه اطمینان حاصل کرد.

۲- در صورت عدم اطمینان از مقاومت بتن سازه، باید مقدار آرماتورهای قرار داده شده در مقطع مناسب باشد.

۳- اگر هیچکدام از دو مورد قبلی تامین نگردد، باید مقطع مجدد طراحی شود.

برای طراحی مجدد می‌توان از مواردی از قبیل افزایش ضخامت دال و ابعاد ستون‌ها، اجرای کتیبه و سرستون استفاده نمود. رجوع به دیگر آیین‌نامه‌ها نیز ممکن است روش‌های دیگری را برای طراحی، مد نظر قرار دهد.

برش پانچ می‌تواند فاجعه‌بار باشد زیرا نشانه‌های مشخصی پیش از شکست در آن نمایان نمی‌شود. در دهه گذشته بلایای بسیاری به علت شکست ناشی از برش پانچ اتفاق افتاده است.

 در SAFE گزینه‌ای وجود دارد که این مقدار را کنترل می‌نماید و باید این مورد در برنامه کنترل گردد که البته برنامه ایرادهایی هم در محاسبات دارد به همین دلیل پیشنهاد می شود حتما محاسبه دستی برش پانچ را انجام دهید. البته به دلیل طولانی بودن این موضوع اگر قصد دارید که مراحل محاسبه دستی برش پانچ را یاد بگیرید روی لینک قبلی کلیک کنید.

  • ۹۹/۱۱/۰۴
  • زینب ساداتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی