نوشته های یک مهندس عمران

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رمپ پارکینگ چیست؟

داشتن پارکینگی برای نگهداری خودرو، امروزه برای اکثر شهروندان دارای اهمیت ویژه‌ای است. به دنبال این نیاز ضروری، امروزه پارکینگ‌های چند طبقه‌ای ساخته شده است که برای انتقال خودرو در طبقات مختلف از رمپ استفاده می‌کنند اما منظور از رمپ پارکینگ چیست؟

رمپ پارکینگ چیست؟

در پارکینگ برای متصل کردن دو فضای غیر مسطح از رمپ یا شیب‌راهه استفاده می‌شود. رمپ سطح شیب‌داری است که اتومبیل‌ها را به طبقات مختلف یک پارکینگ هدایت می‌کند. اگر در پارکینگی رمپ به درستی اجرا نشود و موردقبول شهرداری نباشد، تمامی پارکینگ حذف‌شده و مالک موظف به پرداخت جریمه است.

استاندارد رمپ پارکینگ

هنگام ساخت رمپ پارکینگ، موظف به رعایت اندازه‌های استاندارد در شیب و عرض رمپ هستیم. عرض استاندارد در پارکینگ‌های یک طرفه سه متر و در پارکینگ‌های دو طرفه ۶ متر است. هنگام ساخت رمپ، شیب استاندارد نباید بیشتر از ۱۵ درصد باشد. اگر شیب بیشتر از این مقدار باشد مشکلاتی مانند لیز خوردن و عدم کنترل اتومبیل پیش می‌آید. هنگام ساخت رمپ لازم است از مصالح غیر لغزنده استفاده شود تا خطری سرنشینان خودرو را تهدید نکند. اگر رمپ‌هایی با شیب غیراستاندارد ساخته شود، زیر اتومبیل به رمپ گیرکرده و آسیب جدی به اگزوز یا دیفرانسیل وارد می‌شود.

 

طراحی رمپ پارکینگ مسکونی:

در طراحی رمپ پارکینگ مسکونی باید استانداردهای بین المللی و ضوابط طراحی رمپ پارکینگ را بر مبنای طول، عرض و حداکثر شیب مجاز رمپ رعایت نمود. که رعایت نکردن ابعاد رمپ پارکینگ مناسب ممکن است با خطراتی همراه گردد.

 

شیب رمپ ماشین رو:

برای محاسبه درصد شیب رمپ طبق ضوابط طراحی رمپ پارکینگ می توان از فرمول زیر استفاده کرد:

نحوه محاسبه شیب رمپ پارکینگ بدین صورت است که با داشتن ارتفاع و طول رمپ پارکینگ می توان درصد شیب آن را تخمین زد. شیب پارکینگ نمی تواند زیاد در نظر گرفته شود.

 

فرمول محاسبه طول رمپ پارکینگ

برای محاسبه طول رمپ پارکینگ می توان از فرمول زیر استفاده نمود:

ارتفاع (Rise) × شیب زمین (Gradient)= طول رمپ (Run)

 

 

  • زینب ساداتی
  • ۰
  • ۰

طراحی سوله کار راحتی است؟ چه تفاوتی ما بین طراحی سوله و سازه مسکونی وجود دارد؟ برای طراحی سوله باید به چه کسی مراجعه کنیم؟

طراحی سوله

اولین پاسخی که باید بدهم این است که منطقی ترین و مفید ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خودتان طراحی سوله را یاد بگیرید و این کار را به کسی نسپارید چرا که قطعا با این کار چند هدف را نشانه گرفته اید:

  •  اینکه خودتان طراحی سوله را یاد گرفته اید

  • هزینه ای بابت طراحی پرداخت نکرده اید
  • کارتان راه افتاده است 
  • بعدا می توانید از آن کسب درآمد کنید.

خب برای آموزش دیدن طراحی سوله باید از کجا شروع کنید؟ 

پیشنهاد می کنم حتما طراحی سازه بتنی و فولادی را کاملا یاد گرفته باشید سپس به سراغ طراحی سوله بروید چرا که قطعا در این کار اشتباهات کمتری خواهید داشت.

 

تمایلی به آموزش دیدن طراحی سوله ندارید؟

خب مساله ای نیست، شما میتوانید این طراحی را به شرکت های مهندسی حقیقی یا مجازی تحویل دهید و کار را آماده تحویل بگیرید اما باید بگویم که حدودا قیمت این گونه طراحی ها از 3 میلیون تومن شروع می شود و معمولا 7 تا 10 روز طول می کشد تا اطلاعات دقیق را به شما دهند. 

 

  • زینب ساداتی
  • ۰
  • ۰

چرا می خواهید تکلا را آموزش ببینید؟ آموزش تکلا چه فوایدی برای شما ایجاد می کند؟ 

من امروز قصد ندارم به این سوالات پاسخ دهم این سوالات را مطرح کردم تا شما بیشتر به این موضوع فکر کنید و حتما آن را جدی بگیرید. البته اگر دوست دارید در رابطه با این موضوع به خوبی بدانید حتما سبزگپ معرفی نرم افزار تکلا استراکچرز را که توسط دانشگاه شریف برگزار شد را مشاهده کنید.

 

تکلا استراکچرز چیست؟

یک نرم افزار است که نام قبلی آن Xsteel بوده است و  نرم‌افزاری قدرتمند برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و سه بعدی کردن سازه‌های ساختمانی و صنعتی است.

 

مزایای اصلی نرم افزار تکلا در مناقصه :

این نرم افزار فوق العاده مزایای زیادی دارد که تنها مزایای آن در مناقصه را بیان می کنیم.

  • انجام مناقصه واقع گرایانه و برآورد هزینه
  • مطالعه راه حل های سازه ای جایگزین برای سازه های با مدل سازی هوشمند سریع
  • درست برآورد کردن هزینه با استخراج لیست مصالح از مدل
  • اطمینان از قابلیت ساخت مدل با استفاده از شناسایی مشکلات بالقوه در مراحل اولیه
  • دستیابی به مراجع موثر و تحلیل گر
  • وارد کردن مدل های معماری و تاسیسات(( MEPو دیگر مراجع و مدیریت آن با استفاده از Tekla Structures
  • صادرکردن مدل های Tekla به نرم افزارهای تحلیل سازه و سرعت بخشیدن به تحلیل
  • تبادل اطلاعات با نرم افزار های Navisworks و Tekla BIMSight

 

امروزه سایت ها و دوره های تخصصی زیادی برای آموزش تکلا استراکچرز وجود دارد که قطعا به یادگیری شما کمک میکند تنها کافی است یک سرچ کوتاه در اینترنت بزنید و این دوره ها را مشاهده کنید.

  • زینب ساداتی
  • ۰
  • ۰

همانطور که قطعا می دانید سقف کامپوزیت عرشه فولادی در واقع، بهبود یافته سقف کامپوزیت معمولی است که به عنوان یکی از اقتصادی ترین انواع سقف معرفی می شود اما اصلا عرشه فولادی چیست؟  آیا طراحی سقف عرشه فولادی مراحل خاصی دارد؟

 

 

سقف عرشه فولادی چیست؟

سقف‌های عرشه فولادی سقف‌هایی هستند که با استفاده از دو عنصر ورق‌های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل تحتانی و برش گیرها که در این نوع سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از سایر سقف‌ها متمایز می‌شود و البته با استفاده از آرماتوربندی و بتن ریزی بر روی این ورق فولادی، این نوع سقف اجرا می‌شود. از بخش‌های اصلی سقف‌های کامپوزیت عرشه فولادی باید به تیرهای فرعی مورد نیاز در بین تیرهای اصلی سازه اشاره نمود. ارتفاع عرشه‌های فولادی بایستی بین ۵ تا ۷٫۵ سانتی‌متر باشد.

 

سقف عرشه فولادی چیست

 

مزایای سقف عرشه فولادی

وزن کمتر این نوع سقف نسبت به سایر سقف‌های متداول در اسکلت‌های فولادی ساختمان از شاخصه‌های این نوع سقف محسوب می‌شود. در این نوع روش اجرای سقف، ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل آجدار هم به عنوان قالب بتن ریزی عمل می‌نماید و همچنین با باقی‌ماندن در سقف نقش سازه‌ای ایفا می‌کند. کاهش بار سقف و به تبع ان کاهش وزن سازه و حذف بلوک و قالب بندی و حمل و نقل آسان سبب صرفه جویی در هزینهٔ ساختمان می‌شود. افزایش دهانه تیرریزی تا ۴ متر بدون نیاز به شمع بندی. استفاده از گل میخ‌ها که ورق به تیر جوش می‌خورد از استانداردترین روش‌های اجرا می‌باشد. قابلیت دپو در محل‌های محدودتر نسبت به انواع تیرچه‌ها. وجود فرورفتگی و برجستگی روی جان ورق فولادی، تنش تسلیم و مدول الاستیسیته ورق را ۴۷٪ نسبت به ورق صاف کاهش می‌دهد. امکان هم‌زمان اجرا و بتن ریزی چندین سقف به صورت هم‌زمان و در نتیجه صرفه جویی در زمان انجام پروژه را دارا می‌باشد. حذف میلگردهای کششی و تیرهای فرعی بهترین و مقرون به صرفه‌ترین عرض ورق ۱ متر بعد از فرمینگ می‌باشد که وزن آن حدود ۷٫۸۰۰ کیلوگرم می‌باشد.

 

منبع:

ویکی پدیا

 

  • زینب ساداتی