نوشته های یک مهندس عمران

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سازمان نظام مهندسی هم مانند بسیاری از سازمان ها و ادارات آزمون نظام مهندسی اسفند 98 را به دلیل قطع زنجیره کرونا زمان آزمون را تغییر دادند.

 

 

 

اما همیشه بعد از این کنسلی ها سوالاتی مطرح می شود مانند آیا امکان ثبت نام برای کسانی که از آزمون اسفند 98 باز موندن وجود دارد؟ آیا با توجه به شرایط موجود در جامعه باز هم دوبار آزمون نظام مهندسی 99 دوبار برگزار خواهد شد؟

پاسخ: در صورتی که قرارِ بر برگزاری آزمون یکبار در سال باشد قطعا زمانی برای ثبت نام آن در نظر خواهند گرفت (فرصتی برای افرادی که اسفند ثبت نام نکرده اند)
از طرفی احتمال برگزاری آزمون در دو نوبت سال 99 هست حتی اگر شهریور برگزار شود می توانند آزمون بعدی را در اسفند 99 برگزار کنند شما اگر از الان وقت آزاد برای مطالعه دارید شروع کنید.

 

قطعا با توجه به اینکه در خانه می مانیم همه ما زمان بیشتری برای مطالعه خواهیم داشت پیشنهاد می کنم حتما قبل از دقیقه 90 شروع به مطالعه کنید حتی اگر حوصله مطالعه منابع را ندارید سوالات آزمون های گذشته را به همراه پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی را بررسی کنید.

  • زینب ساداتی
  • ۰
  • ۰

در حالت کلی دو نوع مفصل قابل توصیف است. مفصل مکانیکی و مفصل پلاستیک، بحث مفصل پلاستیک خیلی گسترده است در واقع وارد فاز غیر خطی مصالح می شویم و همینطور که می دانید باید طراحی غیر خطی داشته باشیم.

مفصل پلاستیک چیست؟

یک عضو خمشی مثل تیر- ستون یا تیر را در نظر بگیرید. با افزایش مقدار لنگر تارهای بالایی و پایینی مقطع که تحت اثر بیشترین مقدار لنگر هستند، شروع به جاری شدن می کنند و به عبارتی از حالت کشسان به مومسان تبدیل میشوند. با افزایش مقدار لنگر، کم کم کلیه تارهای مقطع جاری میشوند. از اینجا به بعد مقطع توانایی تحمل لنگر بیشتری را ندارد و در حقیقت مقطع درست مثل یک مفصل عمل میکند. که به آن مفصل پلاستیک گفته میشود و به لنگری که موجب ایجاد مفصل پلاستیک شده است، لنگر پلاستیک گفته می شود.

 

مفصل پلاستیک چیست

 

متوجه این موضوع نشدید؟ 

اگر دانشجو کارشناسی هستید و یا اینکه تازه با این موضوع آشنا شده اید هیچ موردی ندارد اصلا نگران نباشید. به صورت کلی اگر دوست دارید موضوعات طراحی غیر خطی را یاد بگیرید جای آن در اینترنت و مقالات رایگان نیست هر چند که گاها مقالات خوبی در این باره وجود دارد اما پیشنهاد من دوره های آموزشی است که می تواند کمک زیادی به شما کند. من چند دوره آموزشی و مقاله را اینجا معرفی میکنم که یا تعریف آن را شنیده ام و یا اینکه خودم از آن استفاده کرده ام به هر حال تایید می کنم آنها را:

مفصل پلاستیک چیست؟  این مقاله برای مبتدی هاست واقعا اگر هیچ چیزی از مفصل پلاستیک نمیدانید به سراغش بروید. "مفصل پلاستیک در ایتبس" این مقاله جزو مقاله رده دوم است یعنی افرادی که دغدغه قرار گیری مفصل پلاستیک در ایتبس را دارند که خیلی هم کار سختی است. سبزسازه سه دوره فوق العاده طراحی عملکردی هم دارد که اگر از دوره پیش نیاز طراحی عملکردی شروع کنید خیلی بهتر خواهد بود.

و اما سایت فوق العاده pbd، اسم برند خاصی ندارند در حال حاضر البته خیلی تازه کار هستند اما چون به صورت اختصاصی در مورد طراحی عملکردی کار میکنند من مطمئن هستم که زیاد طول نخواهد کشید که در این زمینه پیشرو خواهند شد.

خوشحال میشم اگر دوره یا کتابی براتون مفید بوده رو اینجا معرفی کنید

 

  • زینب ساداتی
  • ۰
  • ۰

شاید شما نام دکتر آشتیانی و دکتر سروقد مقدم را در حوزه طراحی عملکردی نشنیده باشید اما واقعا چرا؟ مگر غیر این است که این دو استاد بزرگوار جزو برترین اساتید این نوع طراحی هستند و به نوعی می توانم بگویم پدر علم طراحی عملکردی هستند. تنها جوابی که می توان در برابر ناشناسی این دو بزرگوار داد این است که طراحی بر مبنای عملکرد بسیار ناشناس است و اکثر مهندسین عمران در طراحی سازه تنها به طراحی تجویزی اکتفا می کنند.

 

طراحی عملکردی چیست؟

 

 

طراحی عملکردی چیست؟

در واقع تمام حرف طراحی عملکردی این است که سطح عملکرد سازه خودتان را بشناسید و آن را تقویت کنید تا در زلزله رفتار بهتری داشته باشد اما چه سطوحی دارد این طراحی عملکردی؟ به صورت کلی 4 نوع سطح کلی سازه ای داریم

  1. سطح عملکرد خدمت‌رسانی بی‌وقفه
  2. سطح عملکرد قابلیت استفاده بی وقفه
  3. سطح عملکرد ایمنی جانی 
  4. سطح عملکرد آستانه فرو ریزش

هر یک از این سطوح خیلی مفصل می توانیم در مورد آن صحبت کنیم اما نمیخواهم وارد این مباحث شویم.

 

✅ چگونه می توانیم طراحی عملکردی را آموزشش ببینم؟

شاید اگر قرار باشد در مورد طراحی تجویزی صحبت کنیم چند کتاب معرفی میکنیم و چند مورد کلاس حضوری و غیر حضوری، اما آموزش طراحی عملکردی سازه جزو موارد جدیدی است که در بسیاری از شهر های ایران کلاس حضوری وجود ندارد و یا اینکه اساتید خوبی وجود ندارد.

👈 راه حل چیست؟
خب من میخوام به شما دوره طراحی عملکردی معرفی کنم آن هم به صورت غیر حضوری، دوره طراحی عملکردی مهندس جواد قدرتی یکی از دوره هایی است که بسیار بر سر زبان ها افتاده است و فضای مجازی را پر کرده بود اما چندی طول نکشید که سبزسازه با یک تیم بسیار قوی وارد آموزش طراحی عملکردی شد. اولین ایرادی که می توانم از سبزسازه بگیرم حضوری بودن کلاس های طراحی عملکردی بود. حضوری بودن کلاس ها باعث شده بود افراد کمتری توانایی حضور در کلاس را داشته باشند اما دقیقا این حرکت دوامی نداشت و حال حاضر کلاس ها رو به صورت غیرحضوری برگزار می کند. استاد دوره دکتر منیعی است که قدرت بالایی در کلام خود دارد که به نظر می رسد چندی طول نخواهد کشید که دوره طراحی عملکردی سبزسازه بر سرزبان ها بیفتد.

پیشنهاد من چیست؟

اگر توانایی مالی دارید حتما هر دو دوره را شرکت کنید(جواد قدرتی و سالار منیعی) اما اگر می خواهید یک دوره را انتخاب کنید حتما پیش نمایش های دوره ها، نحوه تدریس و پشتیبانی بعد از اتمام کلاس ها را بررسی کنید و با اطمینان خرید کنید.

 

  • زینب ساداتی