نوشته های یک مهندس عمران

  • ۰
  • ۰

سلام
امروز می خواهیم در مورد چاله و چاهک آسانسور صحبت کنیم. بچه ها شما می دونید که چاله و چاهک آسانسور متفاوت است؟ این دو اصلاح رو اشتباه به کار نبرید بریم تا اول با این اصطلاحات آشنا شویم.

 

چاهک یا چاله آسانسور

چاه آسانسور فضایی است که به‌ صورت یک تونل عمودی از پائین ترین سطح ساختمان (پی) تا سطح بام آخرین طبقه ساختمان و تا اتاقی در بالای ساختمان به نام موتورخانه (محل موتوری که آسانسور را به حرکت در می‌آورد) ادامه دارد و کابین آسانسور و سایر متعلقات آن در این مکان حرکت می نماید.

چاهک آسانسور همان چاله پایین آسانسور می‌باشد که در پی ساختمان اجرا می‌شود. در واقع چاهک، بخشی از چاه آسانسور است. چاهک آسانسور جهت تأمین فضای جان‌ پناه برای سرویس‌ کاران و نصب برخی تجهیزات از قبیل ضربه‌ گیر یا بافر و… در پی اجرا می‌ شود.

 

چاهک یا چاله آسانسور در فونداسیون

بچه ها این چاهک  و چاله آسانسور در فونداسیون یک ابعاد خاصی دارد که من به صورت کلی به شما میگم چجوری این ابعاد رو به دست بیارید اما فکر میکنم برای اطلاعات بیشتر در مورد چاله آسانسور در فونداسیون باید روی همین کلمه کلیک کنید.

برای ابعاد چاه، می‌توانیم همان ابعاد داخل کابین را حدوداً 20 سانتی‌ متر از هر طرف افزایش دهیم. برای به دست آوردن ابعاد چاهک هم، می‌توانیم حدوداً  10 سانتی‌متر به ابعاد چاه اضافه کنیم (ابعاد اجرایی) تا نیرو های اجرایی و نصابان آسانسور، فضای کافی برای اجرای آرماتور های جانبی چاهک را داشته باشند. البته دقت کنید که در نهایت، ابعاد چاهک باید تقریباً به همان ابعاد چاه باشد.

 

اما سوال اینجاست که ابعاد کابین چقدر است؟

 

 

برای تعیین ابعاد آسانسور، باید مساحت مفید کابین آسانسور را طبق ظرفیت (تعداد مسافران مجاز یا جرم مجاز برحسب کیلوگرم) و سرعت آسانسور تعیین کنیم. با استفاده از جداول 15-2-2-2-1 -الف و 15-2-2-2-1-ب مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان می‌توانیم حداقل و حداکثر ابعاد کابین را به دست آوریم.

برای جلوگیری از اضافه‌ بار (بار بیش از ظرفیت آسانسور)، مساحت کابین باید محدود شود که بدین منظور، جدول زیر حداکثر فضای کابین برای ظرفیت‌ های مختلف را در اختیار ما قرار می‌دهد:

 

 

 

 

ظرفیت ۱۰۰ کیلوگرم برای آسانسور یک‌ نفره و ۱۸۰ کیلو گرم برای آسانسور ۲ نفره در نظر گرفته‌ شده است.

از طرفی یک حداقل مساحت کابین آسانسور نیز باید در نظر گرفت، تا مسافران داخل کابین، احساس بهتری داشته باشند. حداقل مساحت کابین، متناسب با تعداد نفرات، به شرح جدول زیر است:

 

 

 

مساحت مفید نهایی کابین، عددی بین دو مقدار به‌ دست‌ آمده از جداول فوق در نظر می‌گیریم و سپس طبق آن، می‌ توانیم ابعادی برای داخل کابین به دست آوریم. لازم به ذکر است که تعیین تعداد و ظرفیت و ابعاد آسانسور بر عهده مهندس معمار می‌باشد.

 

 

 

 

  • ۹۹/۰۲/۲۳
  • زینب ساداتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی